روش و فرایند علم تجربی، امکان بهکارگیری این علم را در حل مسائل واقعی زندگی (حال و آینده)، تحلیل و محدودیتها و توانمندیهای علوم تجربی را در حل این مسائل گزارش کند. با استفاده از منابع علمی معتبر و بهرهگیری از علم تجربی، بتواند ایدههایی مبتنی بر تجارب شخصی، برای مشارکت در فعالیتهای علمی ارائه دهد و در این فعالیتها با حفظ ارزشها و اخلاق علمی مشارکت کند.
دوره تحصیلی:
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› علوم تجربی› پایه یازدهم
سال تحصیلی: 97-98
نام کتاب: زیستشناسی (2) پایۀ یازدهم دورۀ دوم متوسطه
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
سال انتشار و نوبت چاپ: چاپ دوم ۱۳۹۷
کتاب زیستشناسی 2 در ادامه کتاب زیستشناسی 1 به معرفی سازوکارهای مهم در انسان و سایر جانداران برای تنظیم فعالیتهای زیستی و نیز حفظ و پایداری نسل میپردازد. دانش آموزان بامطالعه این کتاب با فرایندها و ساختارهایی آشنا میشوند که باوجود تنوع در دنیای زنده از اصول ثابتی پیروی میکنند. محتوای این کتاب درتم و زمینه «تنظیم و پایداری» در نه فصل، ارائهشده است.
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
فصل 1 - تنظیم عصبی
- گفتار 1 - یاختههای بافت عصبی
- گفتار 2 - ساختار دستگاه عصبی
فصل 2 - حواس
- گفتار 1 - گیرندههای حسی
- گفتار 2 - حواس ویژه
- گفتار 3 - گیرندههای حسی جانوران
فصل 3 - دستگاه حرکتی
- گفتار 1 - استخوانها و اسکلت
- گفتار 2 - ماهیچه و حرکت
فصل 4 - تنظیم شیمیایی
- گفتار 1 - ارتباط شیمیایی
- گفتار 2 - غدّههای درونریز
فصل 5 - ایمنی
- گفتار 1 - نخستین خط دفاعی: ورود ممنوع
- گفتار 2 - دومین خط دفاعی: واکنشهای عمومی اما سریع
- گفتار 3 - سومین خط دفاعی: دفاع اختصاصی
فصل 6 - تقسیم یاخته
- گفتار 1 - کروموزوم
- گفتار 2 - میتوز
- گفتار 3 - میوز و تولیدمثل جنسی
فصل 7 - تولیدمثل
- گفتار 1 - دستگاه تولیدمثل در مرد
- گفتار 2 - دستگاه تولیدمثل در زن
- گفتار 3 - رشد و نمو جنین
- گفتار 4 - تولیدمثل در جانوران
فصل 8 - تولیدمثل نهاندانگان
- گفتار 1 - تولیدمثل غیرجنسی
- گفتار 2 - تولیدمثل جنسی
- گفتار 3 - از یاخته تخم تا گیاه
فصل 9 - پاسخ گیاهان به محرکها
- گفتار 1 - تنظیمکنندههای رشد در گیاهان
- گفتار 2 - پاسخ به محیط